Verrassend perfect:

Gepost 2014/04/26

Saffier 33 UD

Eind april mocht Yacht View in opdracht van het Belgische magazine Varen uitgebreid kennismaken met de jongste telg van het in IJmuiden gevestigde Saffier Yachting: de Saffier 33 UD. De toevoeging UD staat voor Ultimate Daysailer, maar wat ons betreft is DayRACER beter op zijn plaats.

Saffier 3 UD

Feitelijk is het woord 'verrassend' onterecht, want van Saffier Yachting weten we inmiddels wel dat hun producten de toets der kritiek op meerdere fronten glansrijk weten te weerstaan. Niet voor niets mochten de gebroeders Dennis en Dean Hennevanger al meerdere internationale onderscheidingen in ontvangst nemen. En het zou ons dan ook niet verbazen als de Saffier 3 UD straks wederom zal worden genomineerd voor de prestigieuze titel 'European Yacht of the Year'.

Om te beginnen smoelt deze Saffier ongekend goed mede dankzij de (optionele) carbon mast en de standaard set carbon stuurwielen. Om met dit laatste te beginnen: bijna altijd is er bij dubbele besturing sprake van speling, maar bij de Saffier 3 UD is hiervan absoluut geen sprake. De weerstand is plezierig goed voor een juist gevoel en het jacht behoeft nauwelijks enige trim om toch met een pink te kunnen worden gestuurd. Nog zo iets: bijna altijd zal een buiskap de zorgvuldig getekende lijnen van een schip danig verstoren, maar in dit geval versterkt dit beschermende accessoire zelfs de fraaie lijnen.

Dan het grote achterdek: zonnende dames zullen dit gedeelte van het schip extra weten te waarderen dankzij de opstaande rand aan de boorden die wordt doorgezet op de spiegel. Met behulp van een lijn is de spiegel neerklapbaar en dient vervolgens als zwemplatform. Slim gevonden! Traditiegetrouw heeft Dean Hennevanger zich weer verdiept in de details, hetgeen onder andere blijkt uit de doordachte, fractioneel verdiepte opstelling van de lieren en stoppers, terwijl de vallen en schoten volledig aan het oog zijn onttrokken. Geen spaghetti, niks. Ook de genuraroller is verdiept aangebracht en zo zijn er in de houten voetrail op strategische plaatsen openingen uitgefreesd zodat er geen water in het gangboord zal blijven staan. Niet nieuw, maar het blijft een doordacht detail.

Ook in het interieur komen we slimme details tegen zoals rails in het voorschip waar de persoonlijke bagage aan kan worden geklikt. Minstens zo praktisch zijn de opklapbare bankdelen die naar wens het lounge-effect in de kajuit verhogen. Overigens is de krap ingebouwde Yanmar diesel niettemin gemakkelijk bereikbaar om service te kunnen plegen; oliepeilstok en impeller zijn van binnenuit te bereiken.

Wij voeren op de Noordzee bij IJmuiden met toch gauw 1 à2 Bft, maar de relatief lichte Saffier 33 UD wil er toch maar al te graag vandoor, zeker als we er de Code 0 bij zetten. Wat onze verdere ervaringen zijn met deze nieuwkomer, dat leest u binnenkort in VAREN.

UA-50638927-1