Momenteel wordt gewerkt aan een complete update van de website

Gepost 2016/01/11

Gedurende lange tijd zijn geen nieuwsberichten meer toegevoegd omdat nieuws telkens wordt geplaatst op www.travel-view.nl. Vanaf februari 2016 zal deze website weer worden bijgehouden.

Lees de rest van deze post »

Finnboat Floating Show brengt verrassend nieuws

Gepost 2014/06/17

Finnboat, simpel gezegd de Finse HISWA, organiseert  iedere twee jaar een uniek evenement voor het internationale watersportjournaille. Tijdens deze strak georganiseerde gebeurtenis toont de Finse bootindustrie haar nieuwste producten; gedurende drie dagen kunnen zo'n 30 verschillende boten worden getest in de directe omgeving van Nagu Nauvo, gelegen in de wonderschone archipel ten westen van Helsinki. Finnboat biedt de mogelijkheid om vooraf via het internet een keuze te maken met welke boten zal worden gevaren. Per dag staan gemiddeld 7 'legs' van elk drie kwartier op het programma, waarbij telkens op zee van boot wordt gewisseld. Dit geschiedt gedisciplineerd en bijna op de minuut nauwkeurig. Finnboat Floating Show kent haar gelijke niet, zo is de stellige mening van de journalisten. Het evenement is bovendien uniek omdat de deelnemende producenten respectvol met elkaar omgaan en buiten het officiële programma ook met elkaars producten varen.

Voor ons journalisten is de Finnboat Floating Show een grote uitdaging; het is immers van het grootste belang direct op een of andere manier vast te leggen wat de ervaringen per boot zijn. Doe je dit niet, dan weet je al snel niet meer wat de specifieke eigenschappen waren van boot 2 of boot 4. Daarnaast is het evenement een ware uitputtingsslag voor het fysiek vanwege de constant hoge snelheden. De snelste boot die uw redacteur mocht varen was de Buster Magnum M5 met 350 Yamaha pk's aan de spiegel. Maar liefst 57.9 knopen op het log! De 2014-editie van de Finnboat Floating Show telde tal van verrassingen, waarvan de naamsverandering van het gerenommeerde Minor in Sargo toch wel een van de meest opvallende is. Thomas Sarins van Sarins Boats maakte het grote nieuws bekend tijdens het welkomstdiner op 9 juni jl.

Niets ten nadele van merken als Buster, Yamarin, Nord Star Suvi of AMT, een tweetal merken viel op vanwege een bijzonderheid. Een daarvan is een product van Juha Snell Oy, de Faster 635 CC. Deze slechts 6,35 meter lange, aluminium center consoleboot is voorzien van een grote laadklep over de gehele breedte van de boeg. Dankzij deze voorziening kunnen de grootste voorwerpen gemakkelijk aan of van boord worden gebracht, tot complete quads aan toe. Ideaal voor de gemiddelde Fin die gewend is om complete huisraad of bouwmateriaal naar het 'summer cottage' te vervoeren. Tot onze grote verrassing beschikt dit werkpaard ook nog eens over ongekend goede vaareigenschappen.

 

Van compleet andere orde is de door In Time Yachts Oy op de markt gebrachte Sailjet 40. Dit 40-voets zeiljacht is voorzien van twee giekloze koolstof masten van elk 12,5 meter die desgewenst met behulp van een targabeugel gemakkelijk kunnen worden gestreken. Maar de grootste verrassing is te vinden in de motorkamer, waar op verzoek van de opdrachtgever een 280 pk sterke Steyr diesel is gemonteerd. In combinatie met een speciaal ontwikkelde vierblads klapschroef kan hiermee een topsnelheid worden bereikt van een kleine 20 knopen. De acceleratie is dermate indrukwekkend dat je er zelfs achter kunt waterskiën. Toegegeven, de Sailjet 40 is op zijn zachtst gezegd een bijzondere verschijning, maar blijkt ook onder zeil best leuk te presteren. 9,1 knoop onder alleen gennaker is immers niet slecht. Ontwerper Karl-Johan Stråhlmann (o.a. bekend van de snelle Finngulf's) kreeg de bizarre opdracht om een zeiljacht te tekenen dat definitief zou afrekenen met de onzekerheid van windstiltes en beperkt beschikbare vrije tijd. Daarin is hij zonder meer geslaagd.

Al met al stond Finnboat Floating Show weer garant voor veel nieuws. Het evenement werd traditioneel afgesloten met een spetterend optreden van de Finnboat Spiritual Band, een gelegenheidsformatie bestaande uit deelnemende journalisten onder leiding van Hans Papenburg (Motorboot) op altsax.

Lees de rest van deze post »

Brunswick presenteert laatste nieuws

Gepost 2014/06/03

De afgelopen weken weer veel op pad geweest, te beginnen met het jaarlijkse Beneteau Press event op Palma de Mallorca, gevolgd door het Brunswick Press Event in het Spaanse Sitges. Kennis kunnen maken met de nieuwste modellen van Sea Ray, Bayliner en Boston Whaler. Aansluitend in Ampuriabrava een repo gemaakt over onroerend goed en Yacht Brokerage in combinatie met een tour langs bijna de complete Costa Brava.

Eenmaal terug in Nederland een repo gemaakt over Marina Roompot en de jongste activiteit, yacht service. Volgende week staat de traditionele Finnboat Floating Show weer op de agenda in de Turku archipel met onder andere een optreden van de Finnboat Spiritual band met ondergetekende op gitaar en collega Hans Papenburg op altsax. Kortom: lekker bezig! 

Lees de rest van deze post »

Verrassend perfect:

Gepost 2014/04/26

Saffier 33 UD

Eind april mocht Yacht View in opdracht van het Belgische magazine Varen uitgebreid kennismaken met de jongste telg van het in IJmuiden gevestigde Saffier Yachting: de Saffier 33 UD. De toevoeging UD staat voor Ultimate Daysailer, maar wat ons betreft is DayRACER beter op zijn plaats.

Saffier 3 UD

Feitelijk is het woord 'verrassend' onterecht, want van Saffier Yachting weten we inmiddels wel dat hun producten de toets der kritiek op meerdere fronten glansrijk weten te weerstaan. Niet voor niets mochten de gebroeders Dennis en Dean Hennevanger al meerdere internationale onderscheidingen in ontvangst nemen. En het zou ons dan ook niet verbazen als de Saffier 3 UD straks wederom zal worden genomineerd voor de prestigieuze titel 'European Yacht of the Year'.

Om te beginnen smoelt deze Saffier ongekend goed mede dankzij de (optionele) carbon mast en de standaard set carbon stuurwielen. Om met dit laatste te beginnen: bijna altijd is er bij dubbele besturing sprake van speling, maar bij de Saffier 3 UD is hiervan absoluut geen sprake. De weerstand is plezierig goed voor een juist gevoel en het jacht behoeft nauwelijks enige trim om toch met een pink te kunnen worden gestuurd. Nog zo iets: bijna altijd zal een buiskap de zorgvuldig getekende lijnen van een schip danig verstoren, maar in dit geval versterkt dit beschermende accessoire zelfs de fraaie lijnen.

Dan het grote achterdek: zonnende dames zullen dit gedeelte van het schip extra weten te waarderen dankzij de opstaande rand aan de boorden die wordt doorgezet op de spiegel. Met behulp van een lijn is de spiegel neerklapbaar en dient vervolgens als zwemplatform. Slim gevonden! Traditiegetrouw heeft Dean Hennevanger zich weer verdiept in de details, hetgeen onder andere blijkt uit de doordachte, fractioneel verdiepte opstelling van de lieren en stoppers, terwijl de vallen en schoten volledig aan het oog zijn onttrokken. Geen spaghetti, niks. Ook de genuraroller is verdiept aangebracht en zo zijn er in de houten voetrail op strategische plaatsen openingen uitgefreesd zodat er geen water in het gangboord zal blijven staan. Niet nieuw, maar het blijft een doordacht detail.

Ook in het interieur komen we slimme details tegen zoals rails in het voorschip waar de persoonlijke bagage aan kan worden geklikt. Minstens zo praktisch zijn de opklapbare bankdelen die naar wens het lounge-effect in de kajuit verhogen. Overigens is de krap ingebouwde Yanmar diesel niettemin gemakkelijk bereikbaar om service te kunnen plegen; oliepeilstok en impeller zijn van binnenuit te bereiken.

Wij voeren op de Noordzee bij IJmuiden met toch gauw 1 à2 Bft, maar de relatief lichte Saffier 33 UD wil er toch maar al te graag vandoor, zeker als we er de Code 0 bij zetten. Wat onze verdere ervaringen zijn met deze nieuwkomer, dat leest u binnenkort in VAREN.

UA-50638927-1